top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תOlga Klinger

סקוטלנד ואירלנד - 50 גוונים של ירוק

בספטמבר 2021 עשינו רודטריפ מעגלי של 3.5 שבועות ממנצ׳סטר למנצ׳סטר, דרך שבוע באירלנד ושבועיים בסקוטלנד, בהרכב של הורים ושני ילדים בני 7 ו-4. הטיול היה כיף גדול והחלק האהוב עלינו במיוחד היה האי Skye ב-Highlands של סקוטלנד.

את הטיסות הזמנו רק שבועיים לפני הנסיעה. תכננו מראש לנסוע לאנשהו לתקופת החגים, אחרי שנתיים ארוכות בלי טיול משפחתי לחו״ל, אבל בתקופת הקורונה קשה היה לתכנן מראש לאן יהיה אפשר ואיפה יקבלו ישראלים.

סקוטלנד הייתה ברשימת החלומות שלנו כבר תקופה ארוכה, חודש ספטמבר נחשב החודש הטוב ביותר לטייל בה כי יש הכי פחות ימי גשם, מצב הקורונה במדינה היה סביר והמדינה חזרה לתפקד וקבלה ישראלים ללא בידוד.. וככה פחות או יותר החלטנו.

הבנתי שפרק הזמן המומלץ כדי לטייל בסקוטלנד ממש בנחת הוא שבועיים ולכן החלטנו להוסיף גם שבוע באירלנד.

תכנית הטיול (בהמשך מטה פירוט של התכנית בכל יום):

יום 0 - נחיתה ושינה במנצ׳סטר

יום 1 - נסיעה לHolyhead ומעבורת לדבלין באירלנד

יום 2 - דבלין

יום 3 - Wicklow national park

ימים 4-6 איזור Kerry בדרום אירלנד

יום 7 - Cliffs of Moher

יום 8 - Tayto park ליד דבלין

יום 9 - מעבורת מ- Belfast בצפון אירלנד ל-Cairnryan בסקוטלנד

ימים 10-11 Loch lomond and Glasgow

ימים 12-13- Fort William

ימים 14-17 - האי Skye

ימים 18-19- איזור Evimore

ימים 20-22 - אדינבורו

ימים 23-24 - נסיעה ויום אחרון במנצ׳סטר

יום 25 - טיסה הביתה

המרחקים בין המקומות הם די גדולים כך שבין מקום למקום בדרך כלל הייתה לנו נסיעה של בין שעתיים ל-6 שעות ככה שעם עצירות מעניינות בדרך זה לפעמים התפרס על רב היום וזה חלק מהטיול מבחינתו.. רואים נופים יפים, שומעים מוסיקה או פודקאסט, הילדים באייפד/נינטנדו/ישנים או מקשקשים ביניהם, בני נוהג ואני מנצלת את הזמן כדי לחקור ולהזמין את היעדים הבאים.

יום 1 - שייט מ Holyhead לדבלין אירלנד

את הלילה במנצ'סטר אחרי הטיסה עשינו במלון Clayton בשדה שנמצא ממש קרוב לטרמינל ועל הבוקר עשינו בדיקות קורונה על פי דרישות ממשלת אנגליה (day 2) במעבדה של Biograd שנמצאת ממש בתוך המלון. היה ממש נח. מקווה שההמלצה הזו לא תשמש אף אחד אף פעם כי לא יהיה יותר צורך בדברים כאלה :)

אספנו את הרכב שלנו מ- Europecar, הזמנו suv עם בגאז׳ גדול שיהיה נח עם הילדים והמזוודות ולא נצטרך לשבור את הראש כל יום איך מהנדסים את הבגאז׳. שווה כל שקל. הוספנו תוספת של 200 פאונד עבור cross border כדי לחצות לאירלנד למרות שלא היינו בטוחים אם נצליח לחצות, והיינו חייבים גם לציין תאריכים ספציפיים אז החלטנו על המקום שמנסים באותו יום כל עוד בדיקות הpcr שלנו בתוקף. ידעתי מראש שיש מעבורת ב14:45 ויש לנו שעתיים נסיעה לשם.

יצאנו לדרך לכיוון Holyhead שממנה יוצאת המעבורת. כל הדרך אכלנו את הראש אם נצליח או לא נצליח לחצות, ואם לא נתקע בסוף בבידוד במלונית קורונה :) מצד אחד אירלנד מכניסה ישראלים ללא בידוד ורק עם בדיקות pcr, ומצד שני מעבר בין אנגליה לאירלנד היא רק למחוסנים והם לא מכירים בחיסון הישראלי, וכל היתר מחויבים בבידוד באירלנד. לא ידענו מה אנחנו נחשבים יותר - ישראלים או נכנסים מאנגליה ומה יתפוס :)

יצא שהתברברנו עד שיצאנו לדרך ולא הבנו שאנחנו במירוץ והגענו לנמל לשער שממנו יוצאת המעבורת ב14:20 רק כדי לגלות שער סגור. מסתבר שמסיימים את הבורדינג למעבורת חצי שעה לפני ופספסנו ב5 דקות. התבאסנו נורא אבל עדכנו את הכרטיסים בקופה למעבורת שיוצאת ב20:30. היו לנו כמה שעות לשרוף ובנתיים הלכנו לאכול, לסיבוב סופר, ולפארק שנמצא באיזור עם יער יפה שנמצא צמוד לחוף ובית קפה סופר ציורי.

חזרנו משם למעבורת והעלייה עם הרכב אליה הייתה חוויה. בעלייה רק בקשו לראות את טפסי הכניסה לאירלנד שמלאתי בזמן הנסיעה ושום דבר אחר. השייט עבר בסבבה, בשלב מסוים הילדים נרדמו, ולבסוף הגענו לדבלין. ביציאה מהמעבורת בדקו את המסמכים שלנו, בקשו לראות תעודות חיסון והצגנו את אלה מישראל, ואחרי כמה שאלות ותהיות נראה שגם השומר בגבול היה מעט מבולבל אבל ראה שני חמודים ישנים מאחורה והחליט להכניס אותנו.

יום 2 - דבלין

קמנו מרוצים שצלחנו את המסע ואנחנו באירלנד ויצאנו לחרוש את העיר.

המלון שלנו Jury's inn היה ממש מול Christchurch Cathedral והתחלנו ממנה, קנינו קפה לדרך בבית קפה איטלקי קטן ושוקו לילדים והלכנו אל עבר Dublin catsle. טיילנו בטירה, בגנים שלה, וגם בתערוכת הפסלים ברחבת הטירה.

משם המשכנו לטייל ברחובות העיר, במדרחוב הראשי עם כל הזמרים ששמופיעים בו (אבל לא הזמרת שבני אוהב שבדרך כלל מופיעה שם אבל לא הגיעה באותו יום!), בפארק St stephen green  ובשכונת Temple bar.

אכלנו בבר מקסים בשם The old storehouse וחזרנו לנוח קצת במלון.

ב18:00 יצאנו למוזיאון של Guiness שמציג בצורה מאד אינטראקטיבית ומושקעת את הסיפור של הבירה שלהם. הביקור מסתיים בשתיית גינס בבר שנמצא על גג הבניין ומשקיף על העיר. היה ממש נחמד. לקחנו משם אוטובוס שתי קומות שזיו מאד חיכה לנסוע בכזה כל היום אל מרכז העיר ועשינו שם עוד סיבוב, אבל תום היה גמור והתחיל להרדם וחתכנו חזרה למלון והזמנו פיצה לחדר.

יום 3 - Wicklow National Park

הפארק נמצא כשעה נסיעה דרומה מדבלין ויש בו מגוון מסלולים. הדרך שחוצה את הפארק עוברת בנופים ותצפיות אבל בתצפית Sally gap היה ערפל ובקושי ראינו את קצה האף שלנו. עשינו עצירה ב Glenmacness waterfall והמשכנו לאגם Glendalough. הייתה שם אווירה חמודה של מלא מקומיים שיצאו לטבע בסופש ופוד טראקס. עשינו את המסלול הירוק שמקיף את הlower lake כ-3 ק"מ ונהנינו מהנופים הירוקים.

משם המטרה הייתה להתקדם לכיוון דרום לעבר טבעת קרי אבל כיוון שזו נסיעה ארוכה הזמנתי מקום ללילה אחד בדרך באמצע שום מקום.

בדרך אכלנו צהריים במקום ממש חמוד בשם Hollywood Cafe בישוב בשם Hollywood שלא דומה לאחותה הגדולה בכלום :)

עברנו דרך העיר קילקני שהייתה נשמעת לנו שווה ביקור רק בזכות הבירה שלהם, אבל היינו כבר עייפים אז לא עצרנו לטייל והמשכנו הישר למלון ב Clonemel אליו הגענו כבר לקראת ערב.

נחנו במלון, הזמנו משלוח אוכל סיני והלכנו לישון גמורים עם הילדים.

יום 4 - נסיעה לאיזור Kerry

חשבתי לעשות לילדים כיף והזמנתי את המלון הזה כי הייתה בו בריכה שאליה חשבתי שנלך בבוקר, אבל קורונה וזה, והם מכניסים לבריכה בסלוטים אישיים.. הסלוט הפנוי היה רק ל11 ולא רצינו לשרוף שם את היום אז ויתרנו.

הילדים עפו על ארוחת הבוקר ואכלו כמו 10 ילדים אירים ויצאנו לדרך.

התחלנו את היום ב Rock of Cashel שזו טירה הרוסה מלפני מאות שנים. המקום יפהפה ועם נוף מדהים לשדות עם אינסוף כבשים ופרות.

משם המשכנו בשעתיים וחצי נסיעה אל Killarney.

ליד קילנרי אכלנו צהריים במסעדה של lake hotel שנמצאת על אגם עם אוכל מצוין ואחריה רבצנו קצת על האגם.

אחהצ המשכנו אל עבר הairbnb שלנו שנמצא בחווה מקסימה ליד Killarney. לבעלי המקום יש 3 כלבים שקבלנו את פנינו ובמשך 3 ימים הם וזיו היו סיפור אהבה. בדירה שלנו בחווה היה סלון ומטבח מצויד, למעלה שני חדרי שינה, ומרחב ענקי שצופה לשדות. באותו אחהצ זיו שחק עם הכלבים עד במשך שעות, וכך כל 3 הימים שהיינו שם בוקר וערב.

יום 5 - Killarney National Park

בגדול יש לי תכנון ימים כללי של האיזור בו נהיה במשך הימים אבל מה נעשה בדיוק במשך היום אני מתכננת רק יום לפני ואת היום הזה תכננתי ספונטנית באותו בוקר ממש לפני שיצאנו כי ראיתי שיש היול מזג אוויר מצוין ומחר גשם. את טבעת קרי שתכננתי להיום דחיתי למחר כי אפשר לעשות אותה גם בגשם וככה יצא שיצאנו ליום הזה בלי תכנונים. ידעתי שאפשר כנראה לקחת סוס בנקודת המוצא ואיפשהו בדרך להחליף לסירה לעוד מקום ובסוף לחזור באוטובוס או מונית חזרה לרכב, אבל לא הזמנתי כלום או נסגרתי על הפרטים וקיווינו להסתדר. הבאנו איתנו מלא נשנושים למקרה שזה יקח זמן..

תחילת המסלול של Dunloe gap נמצא ב Kate Kearney house רבע שעה מהאיירבנב שלנו. הגענו אל המקום ולקחנו כרכרה עם סוס ועגלות שלקחו אותנו במשך שעה וחצי דרך מעבר ההרים Dunloe gap אל עבר האגמים. היה מזג אוויר מצוין והילדים התלהבו ממש.

הטיול בכרכרה היה ממש יפה וכיפי, בשלבים של שיפוע גדול כלפי מעלה ירדנו להליכה כדי להקל על הסוס, והעגלון ספר לנו על המקומות בדרך. שאלנו אותו על הסירה בהמשך והסבר שצריך לקנות כרטיסים מראש אבל הוא עשה טלפון לחבר וארגן לנו מקום. הסתבר גם שכל הסיפור הזה הוא לא זול וכולו במזומן ולא היה לנו המון מזומן איתנו אז הוא גם סגר לנו שבעל הסירה יקפיץ אותנו לכספומט בסוף המסלול :)

אחרי הטיול בכרכרה הגענו לבקתת Brandon cottage שממנה יוצאות הסירות דרך האגמים והצלחנו למצוא את החבר בעל הסירה שהיה צריך לקחת אותנו. היה לנו משהו כמו שעה לחכות לסירה ובנתיים אכלנו גלידה ונשנשנו. בזמן שחיכינו לסירה, סירה של 12 נוסעים, ראינו שהנהג של הסירה לא מצליח להתניע ומשהו התקלקל לו שם. הוא עבד נורא קשה לנסות לתקן ולא הצליח.. בנתיים העלו אותנו על סירה אחרת אבל כמות הנוסעים של שתי הסירות לא יכלה להכנס לסירה אחת ושני הנהגים המשיכו לנסות לתקן את המנוע. בסוף זה הצליח ואחרי עוד חצי שעה שבה כולם נצלו בשמש יצאנו לדרך. שטנו בסירת המנוע דרך האגמים הנהרות של הפארק במשך כשעה וחצי אל עבר ross castle. גם הדרך הזו הייתה יפה ומגניבה, אבל את הילדים זה לא הרשים במיוחד. תום נרדם ןישן רב הדרך וזיו קבל לשחק בפלאפון שלי.

מ- Ross Castle אותו נהג של הסירה הסיע אותנו ואת יתר הנוסעים אל עבר Killarney וחסרה אל המקום שבו השארנו את הרכב בKate kearney.

קנחנו בסוף במיטב המטוגנים של אירלנד.. נאגטס, נקניקיניה וצ'יפס וסיימנו יום מצוין וממש לא צפוי.

יום 6 - Ring of Kerry

כל אירלנד מלאה במפרצים וחצאי אייים עם כבישי טבעת שמקיפים כל חצי אי. Kerry הוא המפורסם שבהם ונחשב היפה ביותר וגם הסיבה שהחלטנו להתמקם באיזור.

בילינו את היום בנסיעה לאורך כביש הטבעת של קרי ובקצהו גם טבעת Skellig כשכל היום עוברים בנופים נהדרים עם עצירות בצוקים יפהפהיים Cliffs of Kerry, עצירה במפעל שוקולד קטן Skellig chocolates עם טעימות ושוקולדים שקנינו איתנו לדרך, בכפר Sneem הצבעוני שבו גם אכלנו צהריים ולבסוף בעיירה Kenmare.

יום 7 - Cliffs of Moher

נפרדנו מהחווה והכלבים החמודים ויצאנו בנסיעה צפונה. נסענו כשלוש שעות צפונה על עבר Cliffs of moher כולל מעבר מאד מגניב במעבורת מכוניות של חצי שעה ב Talbert ferry. הוויז פשוט לקח אותנו משם בתור הדרך הקצרה ביותר והחלטנו לנסות. הפעם הייתה לנו חווית מעבורת מתקנת, חיכינו 10 דקות שילמנו 20 יורו ושטנו. השייט אורך כעשרים דקות וחוסך עיקוף יבשתי גדול של כשעה.

הקליף של moher הם צוקים ענקיים שנשברים לאוקיינוס, שחורים אפורים דרמטיים ובצורות שונות. כשרק הגענו היה מאד מעונן ולא היינו בטוחים שנראה משהו אבל ככל שנכנסנו התבהר. בילינו שם כשעה וחצי עולים לתצפיות השונות.

את הלילה הזמנתי בb&b קטן וחמוד בעיירה Kinvara ליד Galway. בערב יצאנו לאכול פיצה וטיילנו בעיירה החמודה. חשבנו במקור להיות ליד Galway כדי לטייל שם בערב אבל בסוף לא היה לנו כח :)

יום 8 - Tayto Park

במקור התכנון להיום היה לנסוע לBelfast נסיעה של כשלוש וחצי שעות אבל החלטנו ערב לפני לעשות לילדים הפתעה ולקחת אותם ליום לונה פארק. ימים שלמים הם נסחבים איתנו כמו מזוודות ממקום למקום, נוסעים איתנו שעות בדרכי נוף שאנחנו מתרגשים מהן אבל הם פחות, ומשתדלת פעם בטיול גם לפרגן להם יום שהוא כולו עבורם.

טאייטו נמצא כחצי שעה מדבלין, בדרך שלנו לבלפסט. שעתיים נסיעה והגענו, ובילינו בפארק עד הסגירה שלו ב18:00. הילדים נהנו בטירוף.. במיוחד זיו שעלה על כל המתקנים הכי משוגעים שוב ושוב ושוב. יש בפארק מתקנים לפי הגבלת גובה מעל מטר, 1.1, 1.2, 1.3 וזיו בדיוק עבר את ה1.3. יצאנו גמורים ועשינו לילה במלון שנמצא 5 דקות נסיעה מהפארק.

יום 9 - מעבורת מבלפסט לסקוטלנד

הזמנו מקומות למעבורת של 11:30 מבלפסט והייתה שלנו שעה וחצי נסיעה. ידענו גם שצריך להיות שם לפחות שעה קודם ורצינו לקחת מלא סיירים כדי לא לפספס כמו בפעם הקודמת אז יצאנו ממש מוקדם לדרך. בשעה 9 כבר היינו בבלפסט ועשינו הפוגת קפה ומאפים בבית קפה ממש ממש טעים בעיר. משם למעבורת והכל עבר חלק. שוב חששנו טיפה ממעבר הגבול, הפעם כבר לא היו לנו בדיקות pcr בתוקף אבל הפעם זה גם מעבר מצפון אירלנד לאנגליה שזו אותה מדינה ולמעשה לא שום גבול.

השייט במעבורת היה חלום לילדים. מלא מסכי ענק עם משחקי מגע אינטראקטיביים, עמדות פלייסטיישן וכו. שעתיים עברו ממש מהר, חוץ מבני שסבל מבחילות כל הדרך..

הגענו ל Cairnryan ולא בדקו אותנו בכלל. נסענו צפונה לכיוון Loch Lomond, עצרנו בפיצה האט אותה אנחנו תמיד מחבבים בחו"ל כי הפיצה שלהם בחו"ל הרבה יותר טעימה מבארץ ולאחר כשעה וחצי נסיעה הגענו אל הבקתה שלנו ב Lomond woods holiday park לשלושה לילות הקרובים. זה סוג של פארק קרוואנים וצימרים והבקתה שלנו הייתה קטנה ומתוקה, עם גלריה שינה לילדים, ופינת אוכל שהופכת למיטה זוגית בלילה כמו בקרוואנים. מול הבקתה שלנו הייתה גם גינת שעשועים שהילדים נהנו לשחק בה כל בוקר וערב.

יום 10 - יום עירוני ב Glasgow

גלזגו נמצאת רק חצי שעה נסיעה מלוך לומונד והחלטנו לשלב את הלינה בתוך לומונד כדי לבקר גם שם וגם בעיר.

בילינו את היום בשוטטות בעיר היפה והשונה מאד מאלה שראינו עד כה בטיול. המון בניינים יפים ומרשימים לצד שפע של ברים, מסעדות, גרפיטי ברחובות ותחושה של שמח.

העיר בדיוק ארחה בסופש הזה פסטיבל מוסיקה נחשב אבל הכניסה מגיל 12 אז לא יכולנו להכנס.

טיילנו הרהה ברחובות, נכנסנו קצת לחנויות וקנינו כל מיני בגדים ומשחקים לילדים, ואכלנו במסעדה איטלקית טעימה.

אחהצ חזרנו מרוצים לבקתה שלנו.

יום 11 - Loch Lomond

התחלנו את היום ב Queen Elizabeth forest במרכז המטיילים שם המליצו שלנו על מסלול יער קצר למפל עם כל מיני חידות לילדים בדרך. המסלול היה מקסים וגם המפל וגם יש בו איזור שרואים בו סנאים אדומים חמודים.

המשכנו לדרך הנוף Three lochs forest drive שהייתה חמודה אבל הנופים בה לא היו שונים מיתר הדרכים שנסענו בהן. בדרך עצרנו לצהריים במסעדה Roman bistro שנמצאת בתוך מלון על שטח מאד יפה.

אחהצ נסענו לעיירה luss שנמצאת על האגם, עיירה ציורית של פעם. הסתובבנו בה קצת, קנינו קפה לנו וגלידה לילדים, ורבצנו קצת על האגם.

יום 12 - עלייה ל Highlands לכיוון Fort William

יצאנו לנסיעה של שעתיים לכיוון צפון מערב. ככל שהתקדמנו הדרך נהייתה יותר ויותר יפה והבנו על מה כולם מדברים כדברים על היופי הדרמתי של הHighlands.

הדרך עוברת בנקודת תצפית יפהפייה בשם Three sisters שהם שלושה הרים צמודים.

הגענו לפורט וויליאם בשעות הצהריים הסתובבנו ברחוב הראשי החמוד שלה ואכלנו ב Geographer מקום ממש טעים ופופולארי.

מיד אחרי הארוחה נסענו ל Ben nevis ההר הגבוה ביותר בסקוטלנד. עלינו ברכבל והייתה לנו כחצי שעה להנות מהנוף לפני הרכבל האחרון מטה בשעה 16:30. מהרכבל יש הליכה של כעשר דקות לפסגה כדי לראות את הנוף היפה. ישבנו וצפינו בנוף ובדיוק כהתקפלנו הגיעו עננים אפורים ובדקות בודדות כיסו את כל הנוף וכבר לא ראו כלום אז היה לנו ממש מזל!

ירדנו ברכבל ונסענו אל האיירבנב שהזמנו לשני הלילות הקרובים.

ט

יום 13 - יום איטי והרכבת של הארי פוטר ב Glenfinan

התחלנו את הבוקר באיטיות בלי יותר מדי תכניות, את Ben nevis התקדמנו לאתמול כי היה מזל אוויר טוב ולהיום הייתה תחזית של גשם, אבל בסוף קמנו ליום יפה. חשבנו לעשות טיול אפניים קטן באיזור אבל חנות האפניים שהגענו אליה הייתה סגורה באותו יום. אז המשכנו לטייל קצת בעיירה הקטנה של Inverlochy. הילדים שחקו בגינת שעשועים מקומית ואנחנו נהנינו מהנוף. טיילנו קצת לאורך הנהר יחד עם מקומיים שטיילו עם הכלבים שלהם.

בשעות הצהריים המשכנו לכיוון Glenfinan היכן שעוברת הרכבת המפורסמת שבה צילמו את הסרט של הארי פוטר. יש נקודת תצפית ספציפית שבה היא עוברת בשעה 15:15. הדרך עוברת בנופים יפהפיים וגם ראינו את הרכבת נוסעת איתנו לאורך הדרך.

אכלנו צהריים נורא טעימה במלון Glefinnan house. בני טוען שזה הפילה בקר הכי טעים שהוא אכל בטיול ואכלנו לא מעט כאלה והבקר פה פשוט מעולה גם בסופר. סיימנו בול בזמן וב15:00 כבר היינו מוכנים בנקודת התצפית יחד עם עוד לא מעט אנשים. היה יפה ומגניב לראות את הרכבת עוברת. התחבר לנו טוב גם כי בני מקריא לזיו את הארי פוטר בטיול הזה בכל ערב לפני השינה והם קראו את החלק הזה רק כמה ימים קודם.

בערב יצאנו ל fort william לארוחת ערב אבל כל המסעדות היו מלאות עם תור בחוץ והיה מבול אז עשינו קניות בסופר וחזרנו לדירה שלנו.

יום 14 - טירת Eilean Donan והגעה לאי Skye

יצאנו מהאיירבנב שלנו בפורט וויליאם ולאחר כשעתיים נסיעה הגענו לטירת eilean donan. מראש מהארץ מכל מה ששמעתי וקראתי זו הטירה שהכי המליצו להכנס אליה ולא רק לראות מבחוץ. הטירה יושבת על המים במראה סופר פסטורלי ובפנים מציגה את החיים שחיו בה לפני מאות שנים - חדרי השינה, האוכל המטבחים וכו. לאחר הביקור קנינו המבורגרים וצ'יפס בדוכן הסמוך ואכלנו בשולחנות הפיקניק שצופים על הטירה.

משם המשכנו אל האי סקאי. ככל שהתקדמנו בנסיעה היינו יותר ויותר נפעמים מהנופים המטורפים של האי. לאחר שעתיים נוספות הגענו לבית שהזמנו בstaffin bay בנקודה הכמעט הכי צפונית באי. הבית היה כל כך נעים וחמים ועם מרפסת סגורה שצופה למראה הכי פסטורלי שיש עם גבעה מנוקדת בבתים אפורים כבשים ופרות. בבית הזה בילינו 4 ימים וזה היה הבית הכי מוצלח בטיול שלנו.

הכנו ארוחת ערב, הילדים נהנו מערוצי הbbc לילדים בטלוויזיה ונהננו מערב שקט ונעים בבית.

יום 15 - Old Man of Storr

בשעות הבוקר המאוחרות יצאנו ל old man of storr מסלול הליכה שמטפס לתצורות משונות ומשוננות בהרים. המסלול תואר כשעתיים, 4.5 מייל בדרגת קושי קלה עד בינונית והנחתי שלנו עם הילדים זה יקח 3-4 שעות. התצטיידנו בנשנושים ומעילים גשם ויצאנו לדרך. הדרך התחילה בעלייה לא פשוטה על ההר...איפשהו אחרי חצי שעה התחיל לטפטף קצת גשם אבל לא נתנו לזה להפריע לנו. אבל ככל שעלינו נהיה יותר רוח ויותר גשם עד שמצאנו את עצמינו ממש הולכים בגשם. בפסגה כבר הייתה רוח פסיכית ואפס מקום להסתתר אבל התעקשו להגיע עד השפיצים וזו הייתה חוויה מטורפת. נחנו 2 דקות למעלה בעמידה בגשם, מנסים להסתתר מאחורי איזה סלע גדול ללא הצלחה, שוקולד קטן לאנרגיה וכמה תמונות ויאללה למטה. את הדרך למטה עשינו בהליכה ממש מהירה כשאנחנו ספוגים מכף רגל עד ראש. היה מנחם לראות שכל מי שעשה את המסלול איתנו היה ספוג בדיוק כמונו והילדים היו גיבורים והלכו את הכל לבד והיינו ממש גאים בהם.

הגענו לאוטו והדלקנו חימום וכיוון שהיינו ספוגים היינו חייבים לחזור הביתה להתקלח להתחמם ולהחליף בגדים לפני שממשיכים את היום. אחהת יצאנו לאכול, להסתובב ולהצטייד בסופר בעיירה portee. קנינו בסופר סטייקים מבשר סקוטי והכנו אותם בערב בבית וזה היה פשוט מעולה.

יום 16 - שייט כלבי ים ו Fairy Pools

את הבוקר המאוחר התחלנו בתצפית ב quiraing אליה חזרנו אחר כך עוד כמה פעמים כי פשוט לא יכולנו לחוות אותה מספיק. כל כך יפה.

משם נסענו לעיירה portee וב12:15 הייתה לנו הזמנה לשייט בסירת מנוע לצפייה באי סקאיי מהמים וכלבי הים שבחופים.

השייט היה ממש יפה, סקאיי מהממת גם מהיבשה וגם מהמים. שטנו במשך שעה וחצי בין איים וחופים שונים, בכמה מהחופים ראינו כלבי ים חמודים. בביקורות על השייט הרבו ספרו שראו גם דולפינים ונשרים אבל זה עניין של מזל ואנחנו לא ראינו כאלה. הסירה הייתה ממש מהירה ועצם הנסיעה בה הייתה חוויה, אבל היה קפואאאא.

אחרי השייט אכלנו פיצה בfood truck חמוד שמכין פיצות טעימות ממש מחוץ לעיירה והמשכנו בנסיעה של כחצי שעה ל fairy pools.

עשינו שם מסלול של כשעה לכל כיוון לאורך הנחל עם המון בריכות מים צלולות לאורכו וההרים המדהימים לפנינו, עשינו עצירת פירות קטנה בסוף וחזרנו. המסלול שטוח וקליל והיה ממש כיף ויפה.

חזרנו עייפים בנסיעה של שעה וקצת בחזרה הביתה לStaffin.

יום 17 - Fairy glen וטירת Dunvegan

התחלנו את הבוקר ב- Fairy Glen שזה איזור של גבעות ירוקות משוננות בצורות שונות שממשש נראות כמו כפר של הוביטים. ההוביטים הפרטיים שלנו נהנו לרוץ ולטפס על הגבעות, לרוץ בין האבנים ואנחנו נהננו מהנוף. זה היה גם המקום הראשון בכל הטיול שפגשנו בו ישראלים וזה היה מפתיע כי לא קרה לנו מעולם בשום טיול ששכל כך הרבה זמן לא ראינו ישראלים...

במקום יש המון מונומנטים מאבנים שאנשים בנו וגם אנחנו נהננו להוסיף אחד פרטי משלנו :)

בילינו במקום כשעה וחצי בשמש נעימה והמשכנו הלאה. המשכנו בנסיעה עוד כחצי שעה דרומה לכיוון טירת Dunvegan ואכלנו צהריים ב- Old school restaurant. משם המשכנו לטירה..

היינו כבר שבעי טירות ובקרנו בכל כך הרבה כאלו, אז החלטנו לראות אותה רק מבחוץ ולטייל בגנים שלה. היה נחמד אבל רף הריגוש שלנו כבר היה מאד גבוה ולא התלהבנו במיוחד :)

נסענו הביתה ועצרנו בתצפית יפהפיה מעל Uig, עוד תצפית במקום הקבוע שלנו ב- Quaring לפרידה בפעם האחרונה.. נשמנו עמוק פנימה את הנופים המדהימים של skye שלא רואים עוד בשום מקום אחר והכנסו אותם עמוק ללב וחזרנו הביתה.

יום 18 - נסיעה מהאי Skye לאיזור Eviemore אל מלון הטירה שלנו

עזבנו את הבית האהוב ויצאנו לנסיעה ארוכה ארוכה אל עבר המקום הבא שלנו, מלון טירה בעיירה Pitlochry שהזמנתי לשני לילות. ראינו כל כך הרבה טירות במשך כל הטיול לשנו באירלנד וסקטולנד ויש גם המון טירות כאלה שהוסבו למלונות. ניסיתי לשלב אחד כזה לאורך המוקמות השונים בטיול אבל לא יצא... או שהיה יקקר מדי או ששלא היה מקום. וכאן מצאתי הזדמנות מעניינת ממש רגע לפני שמסיימים את הטיול - במלון Atholl palace. עשינו את הנסיעה של ה5 שעות כמעט רצוף, רק עם עצירה קטנה לקפה ומאפים בדרך.

בסביבות 15:30 הגענו אל המלון והיה מגניב לראות את ההדר שבפנים. החללים המרכזיים מרוהטים בפאר ובאמת מרגישים כמו ארמון אבל החדרים עצמם רגילים לגמרי.. אפילו פשוטים למדי. אחרי מנוחה בחדר יצאנו קצת לטייל באיזורים השונים של המלון - מוזיאון שיש במרתף שלו שמציג את ההסטוריה של המקום, לאונג׳ים שונים, גנים ויער פרטי וכו.

התבאסנו לגלות שהבריכה סגורה בגלל איזה עניין ולא ידוע מתי תפתח שוב - אולי מחר ואולי לא.

ארוחת הערב במלון גם כן הייתה סופר מהודרת ועם המון מנות אבל לא הכי קלעה לטעם שלנו. לילדים לא היה טעים כלום והם עשו מלא בלאגן ולא ממש הצלחנו להנות מהארוחה :) ארוחת הבוקר למחרת לעומת זאת הייתה מעולה!

יום 19 - Cairngorms national park - פארק איילים וטיול אפניים

נסענו כשעה צפונה לכיוון Glenmore והתחלנו בפארק האיילים Cairngorms reindeer park. יש טיול מודרך פעם ביום ב14:30 שבו עושים הליכה בטבע עם האיילים אבל זה לא התאים לנו בלוז ורק נכנסנו לראות את האיילים בשטח המגודר. השטח הוא פצפון ויש בפנים 4 איילים אז זה היה טיפה מאכזב אבל האיילים עצמם מאד מרשימים. איילי הצפון נכחדו בסקוטלנד לפני מאות שנים ובשנות ה50 מישהו הצליח להביא ולגדל אותם בשמורה הזו. הילדים נהנו לעשות כמה פעילויות כמו חיפוש גמדים שהסתתרו במקום.

משם התכנון היה להמשיך לארוחת צהריים אבל המקום שאליו הגענו לא הציע שום דבר שבני אוכל אז החלטנו לקנות כמה דברים ב the farm shop ולקחת אותם איתנו לפיקניק בהמשך.

הגענו לחנות האפניים שבה הזמנתי מראש אתמול והצטיידנו בשני אפני מבוגרים, אפניים לזיו, וטריילר לתום. בחרנו מסלול מעגלי נחמד בשמורה באורך 9 ק"מ ויצאנו לדרך. לא רכבנו באופניים לא חשמליות די הרבה זמן אז היה ברור לנו שזה הולך להיות תענוג מהול בסבל, במיוחד בעליות.. והדרך אכן התחיל בעלייה :)

לקח לנו כ3.5 שעות כולל כמה עצירות קטנות ועצירה אחת ארוכה של כשעה באגם Loch eilean שם עשינו פיקניק עם בגט טרי גבינה ופירות שקנינו קודם. וגם גלידות שקנינו שם.

טעינו בדרך לא מעט פעמים כי לפעמים זה היה מסומן היטב ולפעמים פחות.. אז יצאנו שהארכנו לעצמינו את הדרך בלא מעט אבל זה היה חלק מהחוויה. בסוף עשינו איזו טעות וחזרנו בדרך אחרת שכללה ירידה ארוכה ארוכה ממש כיפית (שעליה שילמנו קודם ביוקר במלא עלייה) וזו הייתה סיומת מושלמת לנסיעה. זיו רכב כל הדרך בגבורה ותום בכלל עשה חיים נטולי מאמץ בטריילר.

בערב חזרנו ל pitlochry ואכלנו ארוחת ערב נחמדה ב Victoria's restaurant.

יום 20 - בריכה במלון ואחה"צ באדינבורו

נהננו מעוד ארוחת בוקר מצוינת במלון ועשינו צ'ק אאוט. פתאום ראינו שהשלט שמעיד על כך שהבריכה של המלון סגורה עד להודעה חדשה איננו והסבר שהיא בדיוק נפתחה הבוקר. הילדים ממש חיכו לבריכה שהייתה סגורה ביומיים האחרונים ולא יצא לנו גם במלון הקודם שהייתה בו בריכה אז החלטנו ללכת. בילינו שם כשעה וחצי לגמרי לבד ויצאנו לנסיעה של שעתיים באדינבורו.

אחרי צהריים במקדונלדס והתמקמות ומנוחה בדירת איירבנב שלנו באדינבורו יצאנו לסיבוב קצר בעיר.

טיילנו בעיר העתיקה המהממת, ב royal mile וחצינו לעיר החדשה לכיוון המסעדה שהזמנו לארוחת הערב the fazenda מסעדה ברזילאית בסגנון אכול כפי יכולתך אבל עם בשרים באיכות פשוט מעולה ומנות ראשונות ותוספוץ מעולות לא פחות. זו הייתה המסעדה הטובה שאכלנו בטיול וממש ממליצים עליה! המחיר שמשלמים (35 פאונד למבוגר, 8 לילד) הוא כלום לעומת האיכות והתמורה וממש נהננו שם.

ימים 21-22 - אדינבורו

הסתובבנו בעיר היפה שכל פינה בה היא קסם, שתינו קפה טעים, נכנסנו לחנויות, בקרנו במוזיאון האשליות Camera obscure שהיה כיף גדול לילדים וגם לנו, הלכנו שוב ב royal mile, ירדנו לפארק היפה שמתחת לcastle ורבצנו ליד Ross fountain והילדים שחקו שם בגינת שעשועים.. בערב הזמנו אוכל וייטנאמי מעולה מ Sen Vietnamese house.

למחרת הקסם של יום נוסף בעיר שכבר חרשנו. לטייל באיזי במקומות שכבר ראינו ואהבנו. קראתי מראש שאדינבורו יפהפיה ובכוונה שמרתי לה את היום הנוסף הזה. טיילנו שוב במקומות האהובים, אכלנו פסט פוד אסייתי בwagamama וארוחת ערב במסעדה צרפתית מצוינת, עשינו קניות, חזרנו לפארק ולרחובות הראשיים ובקרנו גם ב Scottish Whiskey Experience שזה מוזיאון שמסבירים בו על הוויסקי המקומי והסוגים השונים שלו.

עיר מדהימה!

ימים 23-24 - נסיעה ויום אחרון במנצ'סטר

עזבנו את העיר ויצאנו לנסיעה של 4 שעות למנצסטר + עצירת kfc/burger King בדרך. הגענו אחה"צ למלון Clayton שהזמנו בשדה התעופה (ואהבנו עוד מהדרך הלוך), הורדנו את הדברים, קפצנו להחזיר את הרכב, ועשינו בדיקות קורונה במעבדה שבמלון. שקלנו לצאת לסיבוב ערב בעיר אבל כבר לא היה לנו כח והלכנו לאכול בבר של המלון יחד עם כל אוהדי מנסצ'סטר סיטי שחזרו ממשחק כדורגל שהתקיים באותו יום וישנו במלון..

על הבוקר לקחנו רכבת מהשדה אל העיר (רבע שעה נסיעה) והילדים התלהבו מהנסיע ברכבת. סיכמנו שבטיול הזה השתמשנו בכל כלי התחבורה.. מטוס, רכבת, אוטובוס, רכב, מעבורת, סירה, כרכרה עם סוס, אפניים, והכתפיים של אבא.

הגענו לרחוב אוקספורד וטיילנו בעיר. זה יצא יום ראשון וגם התקיים היום מרתון ומירוץ מקומי בעיר ככה שהעיר הייתה מלאה ושמחה. הסתובבנו במשך כל היום בעיר האדומה ונהננו מהבתים היפים, שפע הברים ובתי הקפה, החנויות והאווירה הטובה. אחרי ארוחת הצהריים הגענו במקרה לפסטיבל חמוד ב parsonage gardens עם מוסיקה חיה ודוכנים אוכל וניצלנו את זה לרביצה מושלמת ומנוחה לפני שממשיכים לטייל.

משם המשכנו ל Northern quarter שהיה גם כן ממש יפה ומגניב ועשינו עצירת מילקשייק/בירה בבית קפה שבדיוק הופיעו בו בחוץ נגנים וגם היה בו אחלה תצפית על סקייטרים שהתאמנו ברחוב. לקראת ערב חזרנו ברכבת חזרה למלון..

יום 25 - טיסה הביתה..

היה טיול מהמם - טבע יפהפה, ערים כיפיות לשוטטות, וגם יצא שלא היו הרבה תיירים אז היה מאד מרווח בכל מקום ועם מעט אנשים וגם יכולנו להתנהל בספונטניות ולהזמין הכל ברגע האחרון. כנראה שבתקופה נורמלית ללא קורונה זה לא היה אפשרי.

פרטים טכניים

מזג אוויר וביגוד - בקרנו במהלך ספטמבר והיה מצוין. בב הימים היה סביב ה15 מעלות, שמשי או מעונן. היו לנו כ-3 ימי גשם במהלך כל הטיול וימים שבהם היה קצת טפטוף פה ושם. בסה״כ זה בכלל לא הפריע לטיול. המעילים הקלים של יוניקלו תמיד היה עלינו או בתיק, ובנוסף הבאנו איתנו מעילי גשם קלילים מדקטלון שמתקפלים קטן והם תמיד היו איתנו בתיק כי מזג האוויר יכול להשתנות בדקות. באי סקאיי היה קר יותר והרבה רוח וזה המקקום היחיד שהשתמשנו בו בכובעי פליז. ברב המקומות שטיילנו היה בוץ בשפע ולכן היה מאד נח להיות עם נעלי טיולים. הבאנו לילדים גם מכנסי טיולים מדקטלון שמתקנים מבוץ במגבון והיה אפשר לחרוש עליהם יום אחרי יום.

הבאנו בגדים לבערך שבוע (קצת יותר לילדים להחלפות) וכיבסנו שם. כמעט בכל דירה הייתה מכונה ומייבש.

רכב - את הרכב ל-europecar הזמנו מראש דרך expedia אבל הייתה חוויה לא מוצלחת ולא קבלנו את מה שרצינו ובסוף היינו צריכים להוסיף הרבה כסף לביטוח במקום. בדרך כלל מזמינים דרך easyterra והכל עובד חלק. נוסף לעלויות הרכב היינו צריכים להוסיף תוספת cross border של כ-200 פאונד כדי לחצות לאירלנד עם הרכב ולהצהיר באיזה תאריכים בדיוק נהיה שם.

נסיעות - תכננו את הטיול כך שברב המקומות יהיה לנו יותר מלילה אחד כי זה מתיש, אבל קרה שישנו לילה אחד כדי לשבור נסיעות ארוכות. בדרך כלל בין 2-6 שעות נסיעה בין מקום למקום. חשוב להגיע עם מגוון שעועשים לילדים לרכב ואנחנו בטיולים גם משחררים את עניין המסכים כדי שכולם יהיו מרוצים וגם אנחנו נוכל להנחות מהדרך.

מעבורות עם הרכב זה כיף גדול. יש לאונג׳ים שונים ומסעדות. יש כמה חברות שאפשר לשוט איתן ואנחנו בחרנו בגוגל לפי השעות הנוחות את stena lines. למעבורות בין המדינות צריך לקנות כרטיסים מראש כולל כרטיס לרכב ולהגיע כמו לטיסה הרבה זמן מראש. שעה וחצי מראש זו ההמלצה. חצי שעה לפני כבר כל השערים סגורים ואין עם מי לדבר.

אוכל - ברב הלילות ישנו בבתים ודירות כך שאת ארוחת הבוקר והערב הכנו בבית ואת ארוחת הצהריים אכלנו במסעדות בחוץ. כשישנו במלונות אז זה הגיע עם ארוחת בוקר ואת ארוחות הערב אכלנו גם בחוץ, וגם בערים מדי פעם כשהתחשק לנו עוד מסעדה. היו ערבים שלא היה לנו כח לצאת והזמנו takeaway למלון או לדירה - just eat עובד מצוין גם באירלנד וגם בסקוטלנד. סופרים ייש בשפע בכל מקום והמחירים על רב הדברים דומים או נמוכים מבארץ. התענגנו על השפע של פירות היער ועל הבשר המקומי המעולה שנמכר בכל סופר. וכמובן מלא Haribo ונשנושים לדרכים :)