top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תOlga Klinger

אוסטריה - חבל זלצבורג ולגולנד גרמניה

אז איך מצאנו את עצמינו שוב באוסטריה כשכבר היינו באוסטריה יחסית ״לא מזמן״ ב2019 (לפני שנתיים וחצי)? האמת היא שזה פשוט התגלגל ככה...

אני נמצאית בחופשת לידה שלישית (עם יובלי המתוק) וחושבת לאן לטוס בחל״ד הזה, אחרי חל״דים קודמים מדהימים בארגנטינה ובגרמניה-שוויץ-הולנד. הפעם על הפרק טיול ארוך של כחודשיים בקיץ, כשיובל יהיה בן 4 חודשים והאחים הגדולים שלו (זיו ותום בני 7.5 ו 4.5) יהיו בחופש מהגן ובית הספר. התברכנו שוב בילד מהמם וזורם, בעגלה באוטו ובכל מקום וחשבתי לי לנצל עד תום את חופשת הלידה (האחרונה!) ולעשות עוד קפיצה קטנה לחו״ל לפני הקיץ לאיפשהו בקטנה, מקום רגוע ונעים, בלי יותר מדי הכנות.

אז שחקתי קצת עם החיפוש הגמיש של Skyscanner כדי לראות לאן יש טיסות זולות בשבועות הקרובים ומצאתי טיסה ישירה לממינגן גרמניה בסכום ממש מצחיק של 500 דולר לחמישתנו יחד.

איפה זה ממינגן בכלל?! מסתכלת במפה ורואה שזה בדרום גרמניה ממש קרוב לאוסטריה, ו-40 דקות נסיעה מלגולנד שבקרנו בו לפני 4 שנים והבטחנו לילדים שמתישהו נגיע אליו שוב.

קארמה איט איז... מזמינה את הטיסה, מזמינה רכב, ומתחילה לחקור את האיזור :)

התלבטתי בין חבל זלצבורג לחבל טירול באוסטריה. שניהם איזורים מהממים ששמעתי עליהם הרבה וטרם בקרנו בהם. בחופשה האחרונה שלנו לאוסטריה כחלק מטיול באוסטריה סלובניה וקרואתיה היינו בחבל קרינתיה ונשארנו עם טעם של עוד. חפשתי מקומות יפים ללון בהם בשניהם, הבנתי שבזלצבורג הכל יותר קרוב ונגיש והנסיעות פחות ארוכות מאשר בטירול, וחברה בדיוק חזרה מחבל זלצבורג עם המשפחה והם נהנו נורא - אז הנטייה הייתה לשם ובסוף גם מצאתי מקום מהמם, לא יקר ובמיקום מצוין.

בדרך הלוך כיוון שהטיסה נחתה אחה״צ הזמנתי לילה אחד לא רחוק מהשדה בדרך לאוסטריה בסתם מקום אקראי בדרך. בחזור כיוון שהטיסה הייתה ב- 8:00 רצינו ללון קרוב לשדה וגם לעשות יום בלגולנד לפני כן, אז הזמנתי 2 לילות בממינגן עצמה. זה השאיר לנו 8 לילות בחבל זלצבורג בעיירה Abtenau.

יום 1

הטיסה של ריינאייר הייתה מצוינת, יובל צלח את הטיסה הראשונה שלו בכיף ונחתנו בממינגן. שדה התעופה קטנטן ויוצאים ממש מהר אל איזור חברות השכרת הרכב שנמצא ממש מחוץ לטרמינל. אספנו את האוטו ששלנו שהזמנו מראש דרך Easyterra מחברת Buchbinder המקומית שהסתברה להיות חלק מEuropecar, וגילינו שכנראה לא היה את ה-Class שהזמנו אז שדרגו אותנו לרכב מדהים וגדול של מרצדס.

עשינו מאמץ לארוז כמה שיותר לייט כי חששנו שהעגלה הענקית שלנו (עם אמבטיה ענקית של ניו בורן) פלוס המזוודות לא יכנסו בשום בגאז׳ אבל האוטו באמת היה סופר מרווח והכל נכנס פיקס.

יצאנו לדרך והתחיל גשם.. הגענו למלון במבול ואיכשהו הצלחנו להעלות את הציוד והילדים לחדר כשהכל (חוץ מבני) נשאר יחסית יבש. היה כבר סביב 7 בערב וכולם היו עייפים אז לא ממש היה לנו כח לצאת לארוחת ערב ובני יצא לסופר להביא כמה דברים לנשנש בחדר.

התבאסנו על הגשם ועוד מהארץ כשעכבנו אחרי התחזית זה היה נראה על הפנים, 10 ימים של גשם יום יום... למעט איזה חצי יום שמש באחד הימים, וקיווינו שזה ישתנה לטובה.

יום 2

על הבוקר יצאנו לכיוון אוסטריה, ציפתה לנו דרך של כ-3 שעות.

רציתי לעשות משהו בדרך וחשבתי שכיוון שגשום אולי נעצור במכרות מלח שנמצאים בדרך אבל מזג האוויר השתנה לטובה ויצאה השמש וככל שנסענו נהיה יותר ויותר שמשי. ככל שמתקדמים לכיוון אוסטריה מתחילים לראות הרים יותר ויותר גבוהים ווהדרך הופכת ליפה מרגע לרגע.

אפילו כשעוצרים בתחנת דלק בדרך יש נוף מדהים והתחלנו להתרגש..

בסופו של דבר כיוון שהיה כל כך שמשי, חבל היה ״לבזבז את השמש״ שחשבנו שתהיה לנו מצרך נדיר בטיול על פעילות מתחת לאדמה, אז עצרנו ברכבל ומגלשות ההרים של Keltenblitz.

עולים ברכבל פתוח (לא לבעלי פחד גבהים ולא עם עגלה כמובן, לקחנו את יובל במנשא) ויורדים במגלשה אלפינית אדירה של 2,200 מטר. לפני הירידה גם עשינו סיבוב קטן בפסגה דרך היער כדי לראות את הנוף בצד השני של ההר ואז לחלק הכי כיפי - המגלשות!

זיו היה מספיק גדול לרדת לבד (מגיל 6), תום יחד איתי, ובני ירד עם יובל ברכבל חזרה.

מגלשות אלפיניות בכללי הם גולת הכותרת של אוסטריה ויש המון מהן בהרבה מקומות, שילוב מושלם בין נופים יפהפיים לבין ריגוש וכיף לילדים (ולאמא שלהם ;)).

אחרי המגלשות המשכנו לנסוע ועצרנו לארוחת צהריים מאוחרת בעיירה Kuchl וגם הצטיידות קטנה בסופר ומשם לעיירה Abtenau ולבית שבו נגור 8 ימים.

כשהגענו לבית פשוט נדהמנו. ראינו את התמונות ב- Airbnb אבל המציאות עלתה על התמונות כל כך. בבית יש 2 דירות Airbnb פלוס הדירה של הבעלים ועוד דירה של הסבתא. אנחנו הזמנו דירה בקומת הקרקע עם יציאה החוצה לחצר עם פינת הישיבה שצופה על הנוף של ההרים וכל הירוק של השדות מסביב. הילדים מיד עלו על הטרמפולינה ואנחנו לא הפסקנו לצלם מההתלהבות. הדירה עצמה בפנים קטנה וחמודה בסגנון כפרי ופשוט, עם סלון שהוא גם פינת האוכל, מטבח ושני חדרי שינה עם שירוקלחת לכל חדר.

בחוץ בנוסף לטרמפולינה יש גם מתקנים לילדים, בית משחק קטן, נדנדות, שולחן פינג פונג וארנבים חמודים.

יום 3

ככל שהימים התקדמו, בכל יום היה נראה כאילו באותו יום יהיה שמשי וממחר ועד לסוף הטיול יהיה גשום. וכך בכל יום חשבנו לעצמינו שכדאי להספיק ולראות היום כל עוד מזג האוויור מאפשר לראות נופים. בפועל מתחזית של 10 ימי גשם היו לנו 9 ימי שמש נהדרים ויום אחר אחרון מעט גשום אחהצ.. מזל גדול.

התחלנו את היום בנסיעה לרכבל Dachstein אל עבר מסלול 5 האצבעות שחברתי רוני ספרה לי עליו בהתלהבות. עלינו עם הגונדולה את שני המקטעים מעלה אל ה-Panorama Point והגענו לנקודה הגבוהה ביותר שעוד שוכב בה קצת שלג בצידי השביל. מספיק שלג כדי שהילדים יתלהבו ויזרקו קצת אחד על השני ועלינו, אבל בלי שלג על השביל ככה שיכולנו ללכת חופשי עם העגלה, הליכה של כחצי שעה שלנו כנראה לקחה שעה כי הילדים שלנו אוהבים לעצור המון, עד לתצפית ה- Five fingers. הנוף לאורך כל ההליכה מדהים, הרים בצבע ירוק שחור דרמתי מעוטרים בכתמים של שלג, ובסוף מרפסת תצפית בצורת חמש אצבעות ששממנה רואים רחוק לכל הכיוונים, אגמים הרים ועמק יפהפה!

אחרי ארוחת צהריים במסעדה שבמעלה הרכבל ירדנו מטה ונסענו אל העיירה Hallstat שהיא ההגדרה המילונית לעיירה ציורית. טיילנו לאורכה, אכלנו גלידה, שחקנו בשחמט ענק שנתקלנו בו בדרך, וחזרנו מרוצים וגמורים הביתה.

יום 4

התעוררנו לעוד יום שמשי ועשינו בוקר איטי בבית..

נסענו אל אגם גוסאו היפה שנמצא כחצי שעה נסיעה מאיתנו ועשינו הליכה סביבו, בקצב של מבוגר יקח לא יותר משעה אבל אנחנו בילינו שם כשלוש שעות עם עצירות, נשנושים, הנקה וזמן משחק של הילדים..

בתום הסיבוב אכלנו צהריים במסעדה הצמודה לאגם, ובילינו עוד אחה"צ נהדר בבית מול הנוף!

יום 5

התחלנו את היום בדרך נוף סטרובל, שמעבר לזה שהיא עולה 12 יורו הסתבר שהיא לא יותר יפה מכל דרך אחרת שנסענו בה באיזור ובאמת לא ברור למה היא מוגדרת ״דרף נוף״.

הגענו למגלשות סטרובל וקנינו כרטיסיה של עשר ירידות. מה שמיוחד במגלשות כאן הוא שהעליה היא לא ברכבל אלא על גבי הקרונית עם חבל שמושך אותך ברברס כלפי מעלה וזו חווייה בפני עצמה. התלגשנו מלא מלא בכל ההרכבים האפשריים (חוץ מיובל שנשר לחכות למטה כל פעם איתי או עם בני) והיה כיף גדול! במגלשות האלה גם הקרונית לא מחוברת למסילה אלא גולשת בתוך חצי צינור כזה, ובני הצליח איכשהו לעוף מהמסילה באמצע הדרך עם תום. מזל שזה נגמר רק בשריטות שלו...

משם המשכנו לעיירה סנט גילגן וטיילנו בה קצת, אכלנו צהריים במסעדה איטלקית מצוינת, והילדים שחקו בגן המשחקים ליד האגם. סיימנו בטבילת רגליים באגם :)

יום 6

אנחנו אוהבים לשלב בטיולים מדי פעם יום בית בלי לעשות כלום כדי לטעון מצברים ולנוח.. לשחק טאקי מול הנוף, לעשות יוגה, לקרוא ספר.. בזמן שהילדים על הטרמפולינה או על יתר המשחקים וגם מקבלים זמן אייפד. זה מה שהתחשק לנו באותו יום, אבל אחרי ארוחת הצהריים החלטנו בכל זאת לצאת :)

נסענו להאנגר 7 של רדבול שליד העיר זלצבורג- מקום ממש מרשים עם מלא מטוסים, מסוקים, ומכוניות של רדבול. משם המשכנו אל העיר זלצבורג וטיילנו בעיר העתיקה שלה. עלינו בפוניקולר למצודה והסתובבנו בתוכה, צפינו על העיר מלמעלה וחזרנו מטה לארוחת ערב.

יום 7

דרך גרוסגלוקנר grossglockner המפורסמת - זו דרך הנוף הידועה ביותר באוסטריה, כשעה וחצי מהבית שלנו. מדובר בדרך מדהימה עם המון פיתולים שעולים לגובה של 2700 מטר, בכל פיתול רואים את מספר הפיתוח והגובה וככה נבנה המתח (וגם הלחץ באזניים). בדרך יש אינסוף נקודות נהדרות לעצירות בדרך שבחלקן יש גני שעשועים מתוקים לילדים, בית קפה ונוף שעושה טוב בלב. כל הדרך נדהמים מהיופי וקשה להעביר את הפלא הזה בתמונות או במלים. פשוט חייבים להיות שם!

לקראת סוף הדרך מגיעים לקרחון פרנץ ג׳וסף. יש גם פוניקולר שיורד למטה אל הקרחון עצמו אבל אנחנו לא ירדנו אלא רק צפינו בו מלמעלה וזה מראה מרהיב. ראינו גם בונים משחקים על צלע ההר ואז הבנו למה כל גני השעשועים ממותגים עם דמויות של בונה בדרך..

חזרנו לארוחת ערב במסעדת Kohlhof המעולה לא רחוק מהבית שלנו - שאחר כך חזרנו אליה שוב. היה שם את האוכל הכי טוב שהיה לנו בטיול, עם שירות מקסים, נוף נהדר ומחירים ממש נמוכים.

אחרי הארוחה כיוון שהיה יום ראשון היה בכיכר העיירה שישנו בה הופעה חיה של מוזיקה

מקומית וכל זקני העיירה התאספו לשבת בבתי הקפה בכיכר להיות מהחגיגה. היה כיף להיות באירוע מקומי ולרקוד עם הילדים.

יום 8

עייפות החומר התחילה להפציע והיום שוב עשינו חצי יום בית.

בצהריים יצאנו לאכול במסעדה בעיירה שלנו ומשם המשכנו למיני גולף. יום רגוע :)

יום 9

לאורך כל הטיול תכננו להגיע לפארק מים ביום גשום ובסוף יצא שלא היו לנו ימים גשומים בכלל אז ביום האחרון שלנו כאן שהיה עדיין שמשי יצאנו אל Therme Amade.

בכל תיאורי הטיול הומלץ להגיע לפארק מים בחצי השני של היום כדי למצות את החצי הראשון לטיול אבל אנחנו לא היינו לחוצים בזמן והילדים לא ממצים מהר אז הגענו לפרק כבר ב11 והיינו בו עד 5 וגם זה עבר ממש מהר..

בפארק יש כמה בריכות בטמפרטורות שונות,בריכה אחת שיוצאת אל החוץ והיא חמה ונעימה גם כשבחוץ קריר, בריכת גלים וכמה מגלשות שהילדים התלהבו מהן. באחת המגלשות מותר מגיל 8 ובאחרת מגיל 10 אבל אנחנו התגלשנו בשתיהן עם זיו (7.5) ותום (4.5) בכיף גדול! על המגלשה האקסטרימית ביותר שמגיל 12 ויתרנו.

חזרנו עייפים ומרוצים לארוחת ערב נוספת בkohlhof.

יום 10

מהבוקר ירד גשם... אחלה של טיימינג. נפרדנו מהבית בידיעה שעוד נחזור לכאן מתישהו ונסענו לכיוון ממינגן גרמניה. הדרך אמנם לוקחת רק 3 וחצי שעות אבל עם עצירה פה ועצירה שם יצא שהגענו את דירת האיירבנב כבר אחה״צ. אחלה של דירה גדולה ומרוווחת ממש במרכז.

נחנו טיפה, התארגנו ויצאנו לטייל ולאכול ארוחת ערב במסעדה איטלקית בשם The Teathre .

יום 11

יצאנו מוקדם ללגולנד גרמניה (נסיעה של 45 דקות) כדי להגיע לשם עוד לפני הפתיחה ולהכנס כמה שיותר מהר. הפארק גדול, יש הרבה מה להספיק, ואנחנו נעים בקצב איטי :)

הגענו לשם ב9 יחד עם ראשוני המגיעים ואחרינו הגיע מבול של מלא אנשים כאשר הפארק אמור להפתח רק ב10. חרשנו את הפארק עד לסגירתו ב19:00, לא הספקנו הכל אבל כמעט את הכל, ואפילו פעמיים כמה מתקנים בודדים, ורק בזכות הvip pass שחסך לנו את התורים. שווה כל יורו. הילדים עפו ונהנו מכל רגע!

סיימנו בארוחת ערב במסעדה איטלקית מעולה ממש בשם Zum rad וחזרנו לממינגן גמורים.

בשארית כוחותינו ארזנו והכנו את הכל להשקמה מוקדמת לטיסה ב8 בבוקר.

יום 12 - חוזרים הביתה לתל אביב מלאים בחוויות.. הילדים עדיין בזכרונות של הלגולנד ואני פשוט מאוהבת באוסטריה... בטוח שעוד נחזור!

קצת פרטים טכניים:

נעזרנו המון בספר ׳משפחה מטיילת׳ - אוסטריה חבל זצבורג׳ - החלוקה של הספר למסלולים וימים ממש עוזרת ומקלה על ההתמצאות והתכנון. לא תכננתי מראש מתי נעשה מה, רק קראתי וקצת בדקתי מה פתוח כבר בעונה שלנו ומה עוד סגור ולא רלוונטי. סימנתי לי במפה בגוגל כמה נקודות שבטוח ארצה לבקר בהן. במהלך השבוע בכל יום פשוט החלטתי לפי מצב הרוח ומזג האוויר לאן הולכים באותו יום.. ממש קל כי הכל די קרוב. הימים לפי הספר עמוסים וגדושים ואנחנו הספקנו אולי חצי ממה שמוצע שם לכל יום, אולי כי אנחנו איטיים ואולי כי הילדים קטנים ויש גם תינוקי להתחשב בו, אבל לנו לא היה קריטי להספיק הכל, וכל מקום שם הוא כל כך יפה שלא באמת מפספסים אם הולכים למקום כזה ולא אחר. המקום המושלם לזרום בו...

העונה שטיילנו בה - אמצע חודש מאי - הייתה נהדרת. היה מאד שמשי ונעים אבל עדיין היה שלג בפסגות בשביל הנוף. ברוב הימים היינו בחולצה קצרה ובפסגות הוספנו מעיל יוניקלו או סווטשרט.

רכבלים - כדאי לבדוק מראש באתר של הרכבל אם פתוח כי לכל רכבל יש תאריכי פתיחה שונים ולא כולם עובדים כל ימות השבוע. כמו כן ששווה מן הסתם לעלות בימי ראות טובה וכמעט בכל הרכבלים יש באתר מצלמות שאפשר לבדוק בהן מה המצבב למעלה כרגע. זה היה לנו שימושי כמה פעמים.

השכרת הרכב דרך יורופקאר הייתה חלקה וקלה. יורופקאר עצמם מאד יקרים אבל כששמזמינים דרך אתר easyterra מוצאים מחירים הרבה יותר טובים! הוספנו במקום תשלום עבור קרוס בורדר לאוסטריה ותוספת על כסא תינוק. השדרוג של הרכב היה מזל וכיף גדול! באוסטריה צריך לשלם על הנסיעה באוטוסטרדות - קונים מדבקה לאחר מעבר הגבול (שלט של vignete) וזה תופס לכל התקופה.

כרטיס זלצבורגלנד - אנחנו לא קנינו כי לא הלכנו לכל כך הרבה אטרקציות ממה שהכרטיס כולל כך שזה יצדיק את המחיר שלו. בצימר קבלנו בחינם כרטיס אחר מקומי שנתן לנו קצת הנחות בכמה מקומות.

לגולנד - צריך לקנות כרטיסים מראש. זה תקף רק לתאריך פסציפי. מאד ממולץ לא להגיע בסופוש ובחגים. אנחנו קנינו גם vip pass שמכניס לכל המתקנים הכי מבוקשים במחצית זמן ההמתנה ובלי שצריך לחכות פיסית בתור, בנתיים אפשר לעשות משהו אחר או סתם לנוח, ללכת לשירותים או לאכול משהו. רק בזכות זה באמת הספקנו את כל מה שצרינו אחרת מתייבשים בתורים כל היום ואפשרי חופשי לעמוד שעה בתור של כל מתקן. הפארק מהמם עם כל פסלי הלגו והמיתוג היפהפה, אבל המתקנים עצמם לא כאלה וואו בפני עצמם, ולכן החוויה היא מהמכלול ואף מתקן בפני עצמו לא שוווה המתנה ארוכה.